Blog

Augustus 2022: helpful content update

Google helpful content 2022

Google kondigde op 18 augustus 2022 aan dat er een nieuwe update aankomt: de zogenaamde ‘helpful content update’. De update is uitgerold op 25 augustus en het kan tot 2 weken duren voordat de uitrol compleet is. Wat weten we over deze update?

Bekendmaking

De update is bekend gemaakt op 18 augustus via het Twitter-account ‘Google Search Central’. In de tweet wordt het volgende vermeldt:

Volgende week lanceren we de ‘helpful content update’ om ervoor te zorgen dat mensen originelere, nuttigere inhoud zien die door mensen én voor mensen is geschreven, in plaats van inhoud die primair voor zoekmachineverkeer is gemaakt.

Google helpful content update

Uitrol

Bekend werd gemaakt dat de update uitgerold zou worden aan het begin van week 34. Inmiddels weten we dat de update is uitgerold op 25 augustus en het 2 weken kan duren voordat de uitrol compleet is.

Wat houdt de update in

De update houdt kortgezegd in dat kwalitatieve content nog beter gaat scoren in de zoekmachines en pagina’s van lage kwaliteit nog slechter. Een win-win dus voor zowel de zoekmachine van Google als de gebruikers van Google. De enige verliezers hier zijn (wederom) websites met lage kwaliteit content.

Focus op mensen, niet op zoekmachines

Content moet (in eerste instantie) altijd gefocust zijn op mensen en niet op zoekmachines. Pagina’s waarvan bezoekers het gevoel hebben dat ze een bevredigende ervaring hebben gehad worden beter beloond, terwijl pagina’s  die niet aan de verwachtingen van een bezoeker voldoen minder goed zullen presteren.

Waar moet je aan denken bij content van hoge kwaliteit? Stel jezelf hierbij de volgende vragen:

  • Schrijf je voor een specifieke doelgroep die de content op je pagina interessant vindt?
  • Getuigt de inhoud van het artikel van expertise aan de hand van diepgaande kennis? Worden claims zorgvuldig beargumenteerd?
  • Heeft je website een primaire doel?
  • Heeft een lezer na het lezen van een artikel het gevoel dat hij/zij genoeg heeft geleerd over het onderwerp om daar daadwerkelijk mee geholpen te zijn?
  • Heeft een lezer een bevredigende ervaring bij het lezen van een artikel?
  • Is de opmaak van het artikel fijn om te lezen?
  • Houd je rekening met de ‘core updates’ van Google?

Voorkom ‘zoekmachine-first content’

Webpagina’s die voornamelijk voor zoekmachines zijn gemaakt, hebben een sterke correlatie met inhoud die lezers onbevredigend vinden. Als je sommige of alle onderstaande vragen met ‘ja’ kunt beantwoorden, dan kun je beter snel aan de slag gaan met het herschrijven van je artikelen.

  • Is de inhoud in eerste instantie geschreven om traffic vanuit de zoekmachines te genereren?
  • Schrijf je veel artikelen puur in de hoop dat een van de artikelen goed zal scoren in de zoekmachines?
  • Gebruik je (verregaande) automatisering om artikelen te produceren?
  • Vat je vooral samen van andere artikelen zonder zelf veel waarde toe te voegen aan een artikel?
  • Schrijf je puur over een onderwerp omdat het nu trending is?
  • Geeft de inhoud van je artikel lezers het gevoel dat ze verder moeten zoeken naar betere informatie?
  • Houd je vast aan een x-aantal woorden?
  • Richt je je op een bepaalde niche omdat je daar traffic mee kunt genereren, terwijl je daar niet echt de expertise in hebt?
  • Beloof je in een artikel antwoord te geven op een vraag waar helemaal geen antwoord op is? Bijvoorbeeld een releasedatum die nog niet is vrijgegeven door een producent.

Tot slot

Benieuwd hoe TrafficTree jouw onderneming naar de next level kan tillen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Contactformulier 015 8000243