Blog

Google Page Experience Update vanaf 2021

Google page experience update 2021

Waar vroeger Google en andere zoekmachines de zoekresultaten nog rangschikten op basis van keywords en PageRank, zijn er nu duizenden ranking factoren bijgekomen. Met het continue verbeterde algoritme begrijpen zoekmachines steeds beter de inhoud, kwaliteit en context van een webpagina. Google maakt gebruik van verschillende zoekmodellen per zoekopdracht, wat betekent dat de ranking factoren kunnen verschillen per zoekintentie. Een ranking factor die een nóg belangrijke rol gaat spelen in 2021 is de page experience.


Bekendmaking van Google

Zo’n 3 maanden geleden maakte Google in de Webmasters Central Blog bekend dat de rol van page experience gaat meespelen als ranking factor. Verschillende studies en brancheonderzoeken tonen aan dat website-bezoekers de voorkeur geven aan websites met een goede gebruikerservaring. Dit is een mooie aanvulling op eerder vergelijkbare ranking factoren, zoals de mobielvriendelijkheid en laadsnelheid van een website. Google geeft in de bekendmaking aan dat de daadwerkelijk update minimaal 6 maanden van te voren zal worden aangekondigd. Hieruit kunnen we opmaken dat de update pas gaat plaatsvinden in het tweede deel van 2021. Daarnaast is er ook aangekondigd dat je geen AMP-pagina’s meer nodig hebt om te verschijnen in de ‘top stories’ op mobiel.

Page experience vs User experience

Okay, de page experience update komt eraan, maar wat is het verschil met user experience? In weze is dit niet een groot verschil, maar met page experience wordt de ervaring op een specifieke pagina bedoeld. Deze ervaring kan per pagina verschillen. Met de user experience wordt gedoeld op de algehele gebruikerservaring. Is de page experience dan alleen belangrijk voor mijn landingspagina’s die worden geïndexeerd in Google? Nee. Als jouw landingspagina een hele sterke page experience heeft, maar de volgende pagina (vaak de pagina tot een conversie) niet, dan ben je je doel voorbij gelopen. Zorg dus voor een algehele sterke user experience en bekijk per landingspagina hoe je de experience voor deze pagina kunt verbeteren.

3 belangrijke signalen voor de page experience update

Google beoordeelt de page experience van een webpagina met name op basis van de zogenaamde ‘Core web vitals’. Dit bestaat uit de volgende 3 factoren:

  • Largest Contentful Paint (LCP): dit staat voor de laadtijd. Dit hoort onder de 2,5 seconden te zijn.
  • First Input Delay (FIP): dit staat voor de interactiviteit betreft de snelheid waarmee een actie leidt tot een reactie in de browser. Bij voorkeur moet dit onder de 100 milliseconden zijn.
  • Cumulative Layout Shift (CLS): dit staat voor de mate van verschuifbare elementen, waardoor het moeilijk wordt gemaakt om ergens op te klikken en/of om de content goed te begrijpen.

Search_Page_Experience_Graphic

Tot slot

Is jouw website al klaar voor de page experience update? Zo ja, geweldig! Twijfel je hieraan? Geen probleem. De verwachting is dat je nog een kleine jaar hebt om hieraan te werken. Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact op!

Contactformulier 015 8000243