Blog

Meerdere domeinnamen kopen en redirecten naar je website?

Meerdere domeinnamen redirecten

Is het opkopen van meerdere domeinnamen die je vervolgens redirect naar je hoofddomein goed voor SEO?  Dit is een vraag die we geregeld krijgen, dus daarom is het tijd dat we daar een blog over schrijven.

Wat bedoel je precies met domeinnamen kopen en redirecten?

Stel je hebt een website en bent actief bezig om de vindbaarheid van je website in de zoekmachines te verbeteren, zodat je meer potentiële klanten kunt bereiken. Laten we zeggen dat we een website hebben over financiële dienstverlening: www.fictieve-website-financien.nl. De website is redelijk goed vindbaar in Google, maar we willen nog beter gevonden worden. Geregeld kregen we mailtjes van willekeurige partijen met het bericht dat ze domeinnamen verkopen, waar wij weleens baat bij kunnen hebben. Enkele voorbeelden:

  • www.fictieve-boekhouders.nl
  • www.fictieve-website-over-financien.nl
  • www.fictieve-belastingtips.nl

Naast de domeinnamen die we aangeboden krijgen, onderzoeken we zelf ook welke domeinnamen die gerelateerd zijn aan onze diensten vrij zijn en kopen die ook op. Inmiddels hebben we een lijst aan domeinnamen verzameld en besluiten om de domeinnamen te redirecten naar onze website www.fictieve-website-financien.nl. Op deze manier worden bezoekers die op één van onze nieuwe domeinnamen terecht komen, doorgestuurd naar onze website. Mooi toch?

Of toch niet?

De domeinnamen die we hebben opgekocht hebben allemaal het volgende gemeen:

  • Het zijn ‘schone’ domeinnamen, oftewel domeinnamen waar nooit een website op heeft gedraaid;
  • Ze zijn niet vindbaar in de zoekmachines;
  • Ze hebben geen bezoekers;
  • Ze hebben geen autoriteit.

Op het moment dat we de domeinnamen redirecten naar onze website www.fictieve-website-financien.nl, draagt dat op geen enkele manier bij aan de online vindbaarheid van onze website.  Het heeft geen positief of negatief effect.

Wanneer wél domeinnaam redirecten?

  • Indien het een echte website is geweest met echte bezoekers (doorsturen van potentiële klanten);
  • Indien de website online autoriteit heeft opgebouwd (doorsturen van linkjuice);

Heb je een domeinnaam te pakken met een echte websitehistorie? Dan kan het interessant zijn om de bezoekers van dat domein door te sturen naar jouw website. Op deze manier vang je potentiële nieuwe klanten op. Daarnaast is een website met een echte websitehistorie interessant voor het doorsturen van ‘linkjuice’. De website heeft al online autoriteit opgebouwd en door dat door te sturen naar jouw website, kan dat een positief effect hebben op de rankings van jouw website.

Wanneer zeker niet een domeinnaam redirecten?

Het niet altijd verstandig om een website met een echte websitehistorie te redirecten. Een domein kan in het verleden bijvoorbeeld een Google Penalty hebben gehad. In dat geval wil je jouw website natuurlijk niet associëren met zo’n domein, dat is vragen om problemen. Daarnaast kan een domeinnaam bijvoorbeeld wel online autoriteit hebben, maar het linkprofiel kan bestaan uit ‘spamlinks‘. Indien al die spamlinks ineens verwijzen naar jouw website, kan dat je website ook meer kwaad dan goed doen.

Kortom

Een willekeurige domeinnaam naar jouw website doorsturen klinkt voor de meeste mensen als een sterke zet, maar in de meeste gevallen levert het je niets op. In veel gevallen willen bedrijven domeinnamen opkopen uit angst dat een concurrent de domeinnaam zal registreren. In dat geval is het prima om het domeinnaam te kopen, maar redirect het vervolgens niet naar je website. Mocht je toch een domeinnaam willen redirecten naar je website of naar een specifieke landingspagina, doe dan eerst een gedegen onderzoek naar het betreffende domein.

Hulp nodig?

Heb je na het lezen van dit artikel toch nog een specifieke vraag of advies nodig? Neem dan gerust contact met ons op.

Contactformulier 015 8000243