Blog

Wat is Google Search Console en wat zijn de belangrijkste functionaliteiten?

Google Search Console (voorheen Google Webmaster Tools) is een gratis online tool waarmee je de prestaties van je website in de zoekresultaten van Google kunt monitoren. Niet alleen geeft het waardevolle data over de prestaties van je website in de organische zoekresultaten, ook biedt het inzicht in technische SEO-mankementen.

Voor wie?

Bedrijfseigenaren: als eigenaar van een bedrijf hoef je niet alle ins en outs van Search Console te weten. Echter wordt het wel aangeraden om in ieder geval kennis op te doen van de zoekanalysetool, zodat je strategische beslissingen kunt maken.

Online marketeers: voor online marketeers is Google Search Console een onmisbare tool om bij te houden hoe jouw activiteiten leiden tot bepaalde resultaten. Daarnaast kan je als online marketeer de websitebeheerder ondersteunen met technische informatie uit Search Console.

Websitebeheerders: we hebben het over problemen met de mobiele bruikbaarheid van je website, indexeringsproblemen, beveiligingsproblemen en nog veel meer waardevolle informatie waar websitebeheerders direct mee aan de slag kunnen.

Wat zijn de belangrijkste functionaliteiten van Search Console?

  1. Zoekverkeer –> Zoekanalyse. Dit is waarschijnlijk de meeste gebruikte en waardevolle optie in Search Console. Met de zoekanalysetool kun je zien via welke zoektermen bezoekers op jouw website terecht zijn gekomen. Per zoekwoord kun je inzien hoeveel vertoningen er zijn geweest, het aantal kliks, de verhouding tussen het aantal vertoningen en daadwerkelijke kliks (CTR) en de gemiddelde positie in Google.
  2. Zoekverkeer –> Links naar je website. Hier vind je een overzicht van alle externe links die naar je website verwijzen. Hoewel de tool geen diepgaande informatie over het linkprofiel weergeeft, is het toch een gratis en gemakkelijke manier om je linkprofiel te analyseren.
  3. Zoekverkeer –> Handmatige acties. Hier kom je als website eigenaar liever niet. Mocht je website toch tegen een handmatige Google penalty zijn opgelopen, dan vind je in dit overzicht waarom.
  4. Zoekopmaak –> HTML-verbeteringen. Een handige tool om de paginatitels en meta descriptions op je website te optimaliseren. Ook is het een handige tool om duplicate content op te sporen.
  5. Google index –> Indexeringsstatus. Hier kun je inzien hoeveel url’s van je website zijn geïndexeerd door Google. Zie je plotseling een grote daling of groei in het aantal url’s dat wordt geïndexeerd? Dat kan duiden op een technisch probleem of zelfs een website hack.
  6. Crawlen –> Crawlfouten. Als Google specifieke url’s van je website niet kan crawlen, dan vind je dat terug in dit overzicht.
  7. Crawlen –> Fetchen als Google. Met deze tool kun je opvragen hoe Google pagina’s van jouw website weergeeft in de zoekresultaten en het geeft inzicht bij crawlproblemen. Daarnaast kun je pagina’s laten indexeren door Google. Handig bijvoorbeeld als je een nieuwe pagina hebt gepubliceerd.
  8. Crawlen –> XML-sitemap. Hier kun je een XML-sitemap van jouw website indienen, zodat Google je website beter kan begrijpen en indexeren.

Nieuwe versie van Search Console

Sinds begin 2018 is Google begonnen met de uitrol van een nieuwe versie van Search Console. Maak je al gebruik van de nieuwe versie van Google Search Console? Dan kan je niet gebruik maken van alle functionaliteiten die we hiervoor hebben beschreven, omdat de nieuwe versie nog niet volledig is gemigreerd. Daarnaast kan de definitieve nieuwe versie ook afwijken van de bestaande versie. De vier belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de bestaande versie zijn:

  1. Zoekanalyse: inzicht tot wel 16 maanden aan data in plaats van 3 maanden.
  2. Index status: een verbeterde versie van de indexing tool.
  3. AMP status: verbeterde versie van de AMP tool.
  4. Job listings: weergeeft informatie wanneer je gebruik maakt van de vacaturezoekmachine van Google.

Conclusie

Met Google Search Console krijg je inzicht in hoe je website presteert in Google en het weergeeft ook technische SEO-mankementen van je website. Daarmee is het een onmisbare tool voor bedrijfseigenaren, online marketeers en websitebeheerders. Het is gratis dus maak er ook gebruik van! Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of inrichten van een Search Console account? Neem dan contact met ons op.

Contactformulier 015 8000243